Je medewerkers als ambassadeur aan de slag!
Stel je bent op zoek naar een avontuurlijke fietsreis op Cuba, of je zoekt voor jouw organisatie een betrouwbare trainingspartner.
Je Googled op het onderwerp en verschillende bedrijven passeren de revue. Je ziet op Facebook een advertentie van een avontuurlijk reisbureau en op Instagram een gepromoot verhaal over een ‘levenlangleren’. Op zich interessant… maar wat je aandacht écht trekt is de post op LinkedIn van die ene collega van 5 jaar geleden die vertelt over haar promotie dankzij de geweldige opleiding die zij gevolgd heeft bij trainingsorganisatie ‘Fritsgroeit’.
En je staat stil bij het enthousiaste reisverhaal op Facebook van de fietsenmaker die ook Cuba bereisde tijdens zijn ontdekkingsreizen.
Nielsen
Uit onderzoek van Nielsen blijkt dat 84 procent van de mensen aanbevelingen van vrienden, familie en collega’s meer vertrouwen dan andere vormen van marketing of reclame.
Een slimme stap is om hier als bedrijf op in te zetten en hier actief mee aan de gang te gaan. Officieel wordt hier de engelstalige term ‘employee advocacy’ voor gebruikt. Oftewel in goed Nederlands: medewerkers inzetten door ze op hun eigen, persoonlijke social mediakanalen aandacht te laten besteden aan hun werkomgeving.
Employee advocacy
Employee advocacy is een stapje verder dan het posten van content via je bedrijfskanalen. En employee advocacy is de voorloper van social storytelling… Want bij employee advocacy lever je de content als organisatie, voor 80% kant en klaar aan bij jouw medewerkers. Vervolgens posten zij die content op hun eigen kanalen.
Social Storytelling
Bij social storytelling ga je nog een stap verder en motiveer je, faciliteer je en begeleid je je medewerkers om hun eigen verhalen op te halen en te delen. Uiteraard doe je dit ook volgens een plan en onder begeleiding een communicatieprofessional. Uiteindelijk zie je vooraf wat er over jouw organisatie wordt geplaatst.
Wil jij ook aan de slag?
Ben je binnen je organisatie toe aan storytelling op een van deze manieren: één wil je meer vertellen via je bedrijfskanalen, of twee, wil je naast je bedrijfskanalen ook de sociale kanalen van je medewerkers inzetten? Of drie, ga je voor de max en wil je je mensen motiveren om volgens plan hun eigen verhalen te ontdekken en vast te leggen? Dan kom ik graag met je van gedachten wisselen.
Je kunt me bellen of appen: 06-50607704 of mailen [email protected].